Our responsibilities to our parents

My dad sent lengthy whatsapp message today that was like a wake up call to me. The message was so deep that I thought I shared it here. Btw, it's in Malay and I can't be bothered to translate it into English.

Pesan untuk anak-anak terutamanya anak-anak lelaki.
Bila mak ayah kita mati, terjunla turun kedalam liang lahad sambut mayat dia,
Buka tudung papan keranda untuk angkat sebentar mayat mak ayah kita tu.
Biar kita pusing mayat mak ayah kita untuk menghadap ke kiblat.
Biar kita!!
Bukan orang lain.
Jangan kita tengok aje.

Allahurabbi..
"Mak, kali terakhir aku tengok ni mak. Hari ni last aku tengok mak"
Biar kita yang jadi orang yang perelai ikatan di kepala dia
Ikatan ditubuh dia tu..
Biar kita!!
Pegang perlahan-lahan badan mak kita tu
Pusing dia elok-elok
Ambil gumpalan tanah letak pula belakang tengkok mak kiya
"Mak, hari ni last mak. Lepas dari ini aku tak tengok mak dah" terlintas dalam hati.

Dalam kita tengah pegang mak kita tu..
Ingat sejak kita lahir,
Tangan ini yang suap dimulut kita
Ingat hari pertana kita boleh berjalan
Tahi, muntah kita, dialah orangnya yang tak pernah tolak pun.
Walau jahat mana pun kita, kita tetap anak dia.
Dia tak pernah buang pun kita.

Takkan hari mak ayah kita mati,
Kita tak boleh terjun kedalam liang dia, pusing badan mayat dia, menghadap ke kiblat.
Kalau kita ada tiga empat beradik, empat-empat beradik terjun ke dalam.
"Abang pegang belakang bang"
Jangan kita harap dekat orang.
Kita jadi anak, kita patut terjun kedalam tu.


Kita tak boleh baca talkin, kita naik atas, kita duduk sekejap.
Dengar talkin yang terakhir untuk mak kita tu.
Kita duduk kejap tepi kubur mak kita tu.
Tengok macam mana ni last dah hari ni.
Tak ada benda yang kita nak bagi dekat mak kita dah melainkan kita hanya boleh serah doa.

"Ya Allah, aku angkat tangan Ya Allah..Aku redha mak aku kau ambil Ya Allah"

Dia yang beranakkan aku
Ya Allah hari ni aku tinggal dia Ya Allah, aku serah dia atas urusanmu belaka Ya Allah
aku tadah tangan Ya Allah, aku minta sangat kau ampunkan doa-dosa mak aku,
tolong Ya Allah, kesian mak aku Ya Allah
aku ni hasil didikan dari diaYa Allah,
Kau ampunkanlah segala dosa-dosa dia Ya Allah
Kawan-kawan, kalau dosa mak sebegitu, kita doa dengan Allah Taala, beruntung mak kita.

Adakah Allah akan tolak soa sebegitu?
Takkan Allah tolak doa ikhlas datang dari seorang anak.

Sebab itu pesanan pada kita, selagi kita ada, mak kita yang masih hidup..
Buatlah jasa pada mak ayah kita.

Pada sahabat yang dah tiada mak atau ayah,
mari kita sama sedekahkan Al-Fatihah buat mereka.
Bagi sahabat yang lain, kita akan merasa apa yang rakan kita rasa.

P/S: I got the onion effect when I read this. He gave this to my siblings and I because his friend's wife just passed away. Al-Fatihah to Aunty Yatie, may the mercy of Allah be with her.

Comments